آب شیرین کن خورشیدی

آب مایه‌ی حیات است. اهمیت آب در زندگی انسان و تمام موجودات زنده کاملاً مشخص است. در میان آب‌ها، آب آشامیدنی یا به اصطلاح، آب شیرین برای انسان بسیار مهم است. بنابراین، تبدیل آب‌های شور دریا به آب آشامیدنی در مباحث محیط زیست برای ما نیز مهم است. در این مطلب، تاحدودی با این سیستم‌ها آشناخواهید شد.
سیستم‌های آب‌شیرین‌کن از نظر عملکرد به دو دسته تقسیم می‌شوند: مستقیم و غیر مستقیم. در روش مستقیم، فقط از انرژی گرمای خورشید برای شیرین‌سازی آب استفاده می‌شود ولی در روش غیر مستقیم از الکتریسیته به عنوان انرژی کمکی استفاده می‌شود. البته در ادبیات غرب برای شیرین سازی آب از دو کلمه استفاده می‌شود. آن‌ها روش تقطیر آب که همان روش مستقیم است را distillation  گویند، و به روش شیرین‌سازی با استفاده از انرژی‌ها دیگر یا همان روش غیر مستقیم، روش شیرین‌سازی یا desalinationگویند.
اکنون قصد داریم بپردازیم به آب‌شیرین‌کن‌های مستقیم و نمونه‌هایی از آن‌ها را به شما معرفی کنیم.


سیستم تقطیرآب چگونه کار می‌کند؟
این روند فقط توسط انرژی خورشید صورت می‌گیرد. به روند تولید ابر و باران در طبیعت فکر کنید! خورشید آب را گرم، و بخار کرده و در حین بخار سازی، نمک‌، آلودگی و دیگر مواد اضافه از ملکول‌های آب جدا می‌شوند. با فشار و دمای مناسب، ملکول‌های آب مجددا شکل می‌گیرند و به روی زمین فرود می‌آیند. مهم نیست شما در کجا دنیا زندگی می‌کنید، در صورت تمیز بودن هوا، اگر قبل از سقوط قطرات باران آن‌ها را جمع‌آوری کنید، برای آشامیدن مناسب می‌باشند.

 آب شیرین کن خورشیدی solar1

 

روش تقطیر خورشیدی روش بسیار ساده و کم هزینه‌ای است و برای تأمین آب مناطقی با جمعیت بسیار کم، مناسب می‌باشد. اساس عملکرد این سیستم‌ها را در شکل می‌توانید مشاهده کنید.

 

 آب شیرین کن خورشیدی solar2

 

آین آب شیرین‌کن‌ها از قواعد اصلی تبخیر و تقطیر آب استفاده می‌کنند. آب شور و غیر قابل آشامیدن وارد تشتک دستگاه می‌شود و سپس توسط تابش نور خورشید گرم و تبخیر می‌شود. همانطور که قبلا نیز ذکر شد، مواد اضافه و حتی برخی از میکروب‌ها حین تبخیر از ملکول‌های آب جدا شده و در تشتک باقی می‌مانند. به عبارت دیگر، ملکول‌های آب عاری از آلودگی به صورت بخار، رو به بالا حرکت می‌کنند. از آنجا که این سیستم توسط شیشه، پلاستیک یا غیره بسته شده است، بخار آب راهی به بیرون از سیستم ندارد و روی سطح سرپوش تقطیر می‌شود. سرپوش مذکور شیب‌دار است و با شیب خود، قطرات آب حاصل از تقطیر را به سمت خروجی سیستم هدایت می‌کند.
برای جذب حداکثر انرژی خورشید و کاهش اتلاف حرارتی در آب شیرین‌کن‌های خورشیدی باید نکات زیر را مد نظر داشت:
• سرپوش پلاستیکی یا شیشه‌ای آب‌شیرین‌کن باید نور خورشید را به خوبی عبور دهد.
• از تشکیل بلورهای نمک در دستگاه باید جلوگیری شود.
• فاصله بین آب‌های تشتک و سرپورش آب‌شیرین‌کن باید به حداقل برسد.
• تشتک آب شور باید تیره‌رنگ باشد تا انرژی خورشید را بهتر جذب کند.
• آب‌شیرین‌کن نباید با فضای خارج ارتباط داشته باشد و محیط آن باید کاملا بسته باشد.