چربی گیر فاضلاب

فاضلاب چرب:

در عمل تاسیسات ساختمانی، فاضلاب چرب به فاضلابی گفته می شود که دارای درصد قابل توجهی چربی و روغن در خود باشد. مولکول های چربی استعداد بسیار زیادی در چسبندگی به سطوح دارند و این نوع فاضلاب هر ساله هزینه ی زیادی را برای سازمان آب و فاضلاب شهرهای مختلف به دنبال دارد. این مشکل در شهرهای توریستی که تعداد سرانه ی رستوران ها و سالن های غذاخوری به عنوان یکی از بزرگترین منابع تولید فاضلاب چرب بیشتر است، ادارات ذیربط را به استفاده از تدابیر قانونی برای رفع مشکل در شبکه انتقال فاضلاب شهری وا داشته است.

یکی از راه حل های مقابله با فاضلاب چرب پس از تصحیح فرهنگ پخت و پز واستفاده کمتر از روغن، جداسازی چربی از فاضلاب در ابتدای مسیر می باشد. به این صورت که می بایست فاضلاب از دستگاهی به نام چربی گیر عبور داده شود تا میزان روغن موجود در آن به حد قابل قبول کاهش یابد. البته معضل فاضلاب چرب تنها در خصوص سیستم انتقال فاضلاب شهری مشکل ساز نیست بلکه فاضلاب چرب به صورت قابل ملاحظه ای جذب خاک را کاهش می دهد و این به معنای نا کارآمدی چاه های جذبی در ذخیره ی  این نوع فاضلاب می باشد. از این رو توصیه می شود مهندسین طراح که وظیفه ی طراحی سیستم فاضلاب پروژه های مانند رستوران ها، سالن های پذیرایی، کارخانجات تولید روغن، بیمارستان ها و … را بر عهده دارند، حتما به مساله ی فاضلاب چرب دقت بیشتری داشته باشند.

دستگاه چربی گیر فاضلاب:

این دستگاه که کاملا به صورت ثقلی کار می کند دارای یک مخزن به حجم های مختلف بر اساس میزان تولید فاضلاب می باشد که در آن فاضلاب بعد از عمل آشغال گیری برای مدتی ساکن و چربی موجود در آب به دلیل داشتن چگالی کمتر بر روی سطح شناور خواهد شد. این میزان که بیش از 80درصد چربی موجود در فاضلاب است به راحتی از آب جدا شده و قابل نگه داری و حمل می باشد و مابقی فاضلاب پس از عمل چربی گیری به چاه جذبی یا اگو منتقل می شود.

 

 

چربی گیر فاضلاب  charbigir

این دستگاه ها در طرح های مختلف پلی اتیلن، گالوانیزه فایبر گلاس و… تولید می شوند و در نصب آنها می بایسست به دو نکته ی مهم توجه داشت.

1- محل قرار گیری دستگاه که می بایست از سطح کلیه ی مصرف کنندگان پایین تر باشد تا فاضلاب به صورت ثقلی به دستگاه وارد شود و خود دستگاه نیز می بایست از نظر ثقلی بر روی چاه یا خط اگو سوار باشد

2-گنجایش دستگاه می بایست به صورتی تعیین شود تا فاضلاب مدت زمان کافی برای ساکن ماندن و جدا شدن چربی از آب داشته باشد.

البته نکاتی مانند هوابند بودن محفظه ی دستگاه، تمیز بودن آشغال گیر و… نیز که در طول بهره برداری ممکن است آسایش مصرف کنندگان را به مخاطره بیندازد، مهم می باشند.